Rasa Aman, Dimanakah Engkau?

Mayoritas manusia di zaman ini, khususnya di negeri ini, hidup dalam ketakutan, kecemasan, tak tenang, namun tak mengetahui sebabnya secara pasti. Hanya perasaan dalam diri yang tiada ujung pangkalnya. Terjadi di setiap tempat, di perjalanan, di rumah, tempat kerja, di saat istirahat dan sibuk.

Kalau diamati dengan pandangan yang lebih dalam, maka dapat diketahui bahwa sebab utama adalah jauhnya mereka dari rasa aman – tenggelam dalam kecemasan adalah jauhnya mereka dari hidayah dan menjauhnya dari komitmen terhadap hukum-hukum Alloh Subhanahu wa Ta’ala.

Keamanan dan hidayah adalah sebuah rangkaian yang tak terpisah. Apabila hilang sebagian maka akan hilang sebagian yang lain. Apabila yang satu lemah akan lemah yang lain. Keamanan yang hakiki adalah rasa aman dari ketakutan -adzab -kesedihan, dan mendapatkan petunjuk kepada shiratal mustaqiem.

Apabila seseorang tidak mencampuradukkan iman dengan kedhaliman secara utuh tidak dengan kesyirikan dan juga maksiat, maka akan membuahkan keamanan yang utuh dan petunjuk hidayah yang utuh pula. Namun bila ia tidak mencampur adukkan iman dengan kedhaliman secara parsial, ia meninggalkan syirik namun di sisi lain masih mengerjakan kemaksiatan, maka ia telah memperoleh pokok hidayah dan keamanan. Ia pun tak mendapatkan keamanan dan hidayah secara sempurna. Dan dipahami bahwa mereka yang tidak mendapatkan 2 perkara yaitu hidayah dan keamanan maka ia akan mendapatkan kesesatan dan kesedihan (taisir karimir rahman)

Dan manakah dari dua golongan yang lebih pantas untuk mendapatkan keamanan jika kalian mengetahui Ahlu-hidayah atau mereka ahli maksiat dan wali orang musyrik atau orang yang berdosa atau orang-orang-orang munafik.

 Sumber: www.mediamuslim.info

No comments yet

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: